الأحد، 28 يوليو 2013

فيديو أذيع بالخطأ يكشف تآمر الانقلابيين على هوية مصر الإسلامية


فيديو أذيع بالخطأ يكشف تآمر الانقلابيين على هوية مصر الإسلامية



مفكرة الإسلام : في فضيحة جديدة للقوى العلمانية، أذاعت قناة "ONtv" التابعة لرجل الأعمال المسيحي "نجيب ساويرس"، بالخطأ جانبا من اجتماع الانقلابيين، وهم يتآمرون على الهوية الإسلامية للبلاد.
ويظهر الفيديو أحد الحاضرين "حلمي النمنم" وهو يقول "أنا مُصر إننا نعمل دستور جديد للسبب اللي قاله فلان اننا متخوفين من "حزب النور", آن الآوان أن يخرج ما يسمى بالتيار الاسلامي السياسي من اللعبة وإذا مخرجش يبقى معملناش حاجه, لان حزب النور أخطر من الاخوان".
وأضاف: "حزب النور بقى عامل زي" الزوجة " اللي بتقول لزوجها هات " 100 جنية" ولو قالها لا معييش فلوس, فزوجته تقوله" والله هروح ازني في الشقة الفلانية عشان اخد الـ 100 جنية", أهو حزب النور نفس النظام, نقولهم تعالوا, يقولك لا لو معملتوش اللي انا عايزه هروح رابعة العدوية , طيب ماشي: غوروا في 60 داهية".
ويتابع "آن الآوان أن يخرج تيار الاسلام السياسي من اللعبة ونعمل دستور مدني.. احنا بنكذب وبنقول "مصر دولة متدينة بالفطرة", وأنا بقول "مصر دولة علمانية بالفطرة", احنا كنا بنكذب عليهم وبنقول: مصر دولة متدينة بالفطرة".
وأكمل "خلونا نتكلم بصراحة: مفيش ديمقراطية ومجتمع انتقل الى الامام "بدون دم" لازم يكون في دم, و في دم نزل وفي دم لسه هينزل كمان, ولابد اننا نكون عارفين ان في فاتورة هتتدفع, وفي دماء لازم تسيل بس مبنقولش تبقى حرب أهلية يعني".

من جانبها، قالت تهاني الجبالي المحامية التي عينها مبارك في المحكمة الدستورية لعلاقتها بسوزان "جبهة الانقاذ والبرادعي رفضوا العمل بدستور 71 بتعديلاته, وقالوا هنعمل مجرد تعديلات على دستور 2012 ارضاءا لحزب النور, والبرادعي بيتكلم بإسم جبهة الانقاذ, وجبهة الانقاذ لم يفوضها أحد للحديث بإسم مصر, وإن كان هناك "فيتو" لحزب النور, فيجب التحفظ على ذلك, ولازم نعمل دستور "بدون مساومات" ومش قضية تقديم "تنازلات" عشان نرضي حزب النور, الشعب المصري أكبر من كده".
وعندما اكتشف العاملون بالقناة أن هذا الكلام يثير المواطنين ويكشف حقيقة مؤيدي الانقلاب، أرسلت فتاة تخبر المجتمعين أنهم على الهواء، فأصيبوا بالصدمة والدهشة والخرس.




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق